Periodisk fasta visar lovande resultat för att förbättra tarmhälsa och viktkontroll

by Albert
Människans tarm innehåller biljoner bakterier och andra mikrober som tillsammans kallas tarmmikrobiomet. Ny forskning undersöker hur dessa olika mikroorganismer hjälper till att hantera vikt. ASU-forskare undersöker effekterna av en intermittent fastande diet i kombination med proteinpacing på kroppsvikt och allmän hälsa. Credit: Biodesign-institutet vid Arizona State University

En ny studie av forskare från Arizona State University och deras kollegor belyser en koststrategi för betydande hälsoförbättringar och viktkontroll.

Deltagare som följde en intermittent faste- och proteinkur, som innebär ett jämnt fördelat proteinintag under dagen, fick bättre tarmhälsa, viktminskning och metaboliska reaktioner. Dessa fördelar var betydligt större än de som sågs med enkel kalorirestriktion.

Resultaten, som rapporteras i tidskriften Nature Communications, kan öka vår förståelse för sambandet mellan tarmfloran och ämnesomsättningen och förbättra strategierna för att hantera fetma.

Forskarna jämförde effekterna av två kalorifattiga kostinterventioner: en hjärthälsosam kontinuerlig kaloribegränsad kost (baserad på USDA:s kostrekommendationer) och en kaloribegränsad diet med intermittent fasta och proteinpacing.

Studien genomfördes med 41 personer med övervikt eller fetma under en period av åtta veckor. Personerna i gruppen som fick intermittent fasta och proteinpacing uppvisade färre symtom på mag-tarmproblem och en ökad mångfald i tarmfloran jämfört med personerna i gruppen som fick kalorirestriktion.

Det intermittenta fasteprotokollet ökade antalet nyttiga mikrober i tarmen som har kopplats till en smal kroppstyp och förbättrad allmän hälsa. Dessutom ökade nivåerna av vissa proteiner (cytokiner) i blodet som är förknippade med viktminskning, liksom aminosyrabiprodukter som främjar fettförbränning.

Intermittent fasta är ett ätmönster som växlar mellan perioder av fasta och ätande. Metoden har nyligen blivit populär på grund av dess potentiella hälsofördelar, bland annat viktminskning, förbättrad metabol hälsa och förbättrad hjärnfunktion.

”Med tanke på tarmflorans placering och dess ständiga interaktion med mag-tarmkanalen har vi under de senaste åren fått en djupare förståelse för dess centrala roll i kostresponsen”, säger Alex Mohr, huvudförfattare till den nya studien.

”Även om den här omfattande undersökningen var begränsad i tid och urvalsstorlek – som inkluderade analys av tarmmikrobiomet, cytokiner, kortkedjiga fettsyror i avföringen och blodmetaboliter – understryker den det invecklade samspelet mellan kost, värdmetabolism och mikrobiella samhällen.”

Mohr ledde mikrobiom- och molekylärstudierna och utvärderade tarmflorans sammansättning, inflammatoriska molekyler som kallas cytokiner, SCFA (metaboliter som härrör från kostfiber och som är viktiga för att reglera energibalansen) och metabolomet.

Mohr är forskare vid Biodesign Center for Health Through Microbiomes vid ASU. Rosa Krajmalnik-Brown, centrumets chef, och forskarna Devin Bowes, Karen Sweazea och Corrie Whisner har också bidragit till studien.

Paul Anciero från Department of Health and Human Physiological Sciences vid Skidmore College ledde den kliniska prövningen, där viktminskning och kroppssammansättning följdes.

I studien ingick också bidrag från ASU-forskarna Paniz Jasbi och Judith Klein-Seetharaman, vid School of Molecular Sciences, samt Dorothy Sears och Haiwei Gu, vid College of Health Solutions.

Intermittent fasta har visat sig påverka tarmmikrobiomet positivt genom att främja tillväxten av nyttiga bakterier, vilket kan förbättra den allmänna matsmältningshälsan. En ny studie visar fördelarna med en diet med intermittent fasta och proteinstimulering för viktkontroll. Credit: Biodesign-institutet vid Arizona State University

Intermittent fasta har visat sig påverka tarmmikrobiomet positivt genom att främja tillväxten av nyttiga bakterier, vilket kan förbättra den allmänna matsmältningshälsan. En ny studie visar fördelarna med en diet med intermittent fasta och proteinstimulering för viktkontroll. Credit: Biodesign-institutet vid Arizona State University

Kost, mikrobiom och viktminskning

Med tarmens mikrobiom avses den mångfald av mikroorganismer som finns i mag-tarmkanalen, inklusive bakterier, virus, svampar och andra mikrober. Detta komplexa ekosystem består av många biljoner organismer och spelar en avgörande roll för viktiga kroppsfunktioner och den allmänna hälsan.

Tarmmikrobiomet hjälper till att bryta ned mat, producera vitaminer och främja absorptionen av näringsämnen. Det spelar en roll för immunsystemets utveckling och funktion genom att skydda kroppen mot skadliga patogener. Slutligen reglerar tarmmikrobiomet ämnesomsättningen och påverkar kroppsvikt, fettlagring och insulinkänslighet.

Kalorirestriktion, intermittent fasta (begränsning av matintaget till vissa fönster under vissa dagar) och proteinpacing (kontrollerat proteinintag vid specifika måltider) har visat sig påverka kroppsvikt och kroppssammansättning, men effekten av dessa kostförändringar på tarmfloran har hittills varit oklar.

”Ett hälsosamt tarmmikrobiom är avgörande för den allmänna hälsan, särskilt när det gäller att hantera fetma och metabola sjukdomar”, säger Sweazea, som är studiens huvudforskare vid ASU.

”Tarmbakterierna påverkar hur vi lagrar fett, balanserar glukosnivåerna och reagerar på hormoner som gör att vi känner oss hungriga eller mätta. Störningar i tarmfloran kan leda till ökad inflammation, insulinresistens och viktuppgång, vilket understryker den avgörande roll som tarmhälsa spelar för att förebygga och hantera metabola sjukdomar.”

Studie och resultat

Den kliniska prövningen omfattade 27 kvinnliga och 14 manliga deltagare med övervikt eller fetma. Deltagarna delades in i två grupper: en som följde programmet med intermittent fasta och proteinpacing, och den andra som följde en kaloribegränsad diet som var hälsosam för hjärtat. Båda grupperna följdes under åtta veckor med avseende på förändringar i vikt, kroppssammansättning, sammansättning av tarmfloran och metabolomiska signaturer i plasma.

Deltagarna som följde den intermittenta faste- och proteinpacingregimen upplevde en signifikant minskning av tarmsymtomen och en ökning av nyttiga tarmbakterier, särskilt från Christensenellaceae-familjen. Studien visade också att dessa mikrober är förknippade med förbättrad fettoxidation och metabolisk hälsa. Däremot uppvisade den kaloribegränsade gruppen en ökning av metaboliter som är kopplade till livslängdsrelaterade vägar.

Trots att båda grupperna hade ett liknande genomsnittligt energiintag per vecka, uppnådde gruppen som åt periodisk fasta och proteinstimulering större viktminskning och fettreduktion med en genomsnittlig förlust på 8,81% av sin ursprungliga kroppsvikt under studien. I jämförelse gick de som följde en kaloribegränsad diet i genomsnitt ner 5,4% i kroppsvikt.

Deltagarna som följde den intermittenta faste- och proteindieten upplevde minskningar av det totala kroppsfettet, inklusive bukfett och djupt bukfett, och såg en ökning av andelen mager kroppsmassa.

Studien understryker potentialen hos periodisk fasta och proteinanpassade dieter för att förbättra tarmhälsan och viktkontrollen. Även om ytterligare forskning är nödvändig, erbjuder dessa resultat en lovande väg för att skapa effektiva kostinterventioner för fetma och relaterade metabola störningar.

”Genom att identifiera förändringar i specifika mikrober, funktionella vägar och associerade metaboliter, ger detta arbete möjlighet till individanpassade hälsostrategier eftersom vi bättre kan skräddarsy näringsregimer för att förbättra tarmfunktionen och metaboliska resultat”, säger Mohr.

Ytterligare information: Alex E. Mohr et al, Gut microbiome remodeling and metabolomic profile improves in response to protein pacing with intermittent fasting versus continuous caloric restriction, Nature Communications (2024). DOI: 10.1038/s41467-024-48355-5

Related Articles

Leave a Comment